tisdag 16 februari 2010

Fettisdag



Idag var det Semlornas dag och vi hade tänkt smaska semlor. Så Odesperaten började Jakten På De Dolda Semlorna.

Seattle är känt för att ha många nordiska ättlingar och en hel del nordiska bagerier så det borde vara enkelt... Men icke! Det enda stället som, enligt google, hade Svenska semlor har klappat igen. Det var bara att gå igenom de nordiska bagerierna och hoppas på det bästa.

Första valet blev "Nielsens Pastry". Danskt, nära och på telefon sa de att de hade semlor! (Eller snarare.. "Cardamom bun with almond paste"). Odesperaten tog förstås och traskade dit med stora förhoppningar. Väl där förstod de inte alls vad jag pratade om. Dumma Danskar..

Odesperaten fick då ta hjälp av Doktorn att leta upp närliggande nordiska bagerier.. Inte speciellt närliggande, de andra ligger förstås i Ballard. Fler miiil bort .. (Flera mile iaf). Så Odesperaten hoppar på första bästa buss till Ballard och den stannar precis framför bageriet "Scandinavian Bakery". Perfekt! Men av nån anledning har de inte öppet på tisdagar... Aaarrgh.. Dumma Skandinaver!

Nästa bageri, "Larsens Bakery" också det Danskt, ligger 15 kvarter bort så det var bara att traska dit. Stort bageri, verkar bra. Därinne frågade jag efter den Svenska bakelsen som var speciellt för Fettisdag (Mardi Gras). "Oh right, hang on a second". Va? Förstod hon vad jag menade? Success! Hon hämtade en bagare som sa att tyvärr så är de slut för idag men de kan göra en till mig imorrn. En? Imorrn? Det var ju helt fel. "You are talking about the King Cake, right?". Eh nej.. Verkligen inte. Det stod nån där som såg Dansk ut men hon förstod inte vad jag pratade om när jag försökte beskriva semlan. Dumma danskar...

Odesperaten fick helt enkelt åka hem utan semlor... =(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar