fredag 5 mars 2010

Florida

Odesperaten blev bjuden på en tur till soliga Florida av Pappa läkare. Närmre bestämt till Longboat Key söder om Tampa.

Odesperaten tog en taxi tidigt på lördagmorgonen 27e feb till Sea-Tac, flygplatsen nära Seattle, för att ta de sig 7 timmarna tvärs över USA. Väl på planet insåg Odesperaten snabbt att detta skulle bli en jobbig resa. Det var barn överallt!! Små och högljudda. Brevid Odesperaten satt en mormon med sin fru och en 5 månader gammal son, deras 4e barn. De var sist på planet och var därför aningen stressade. Herr Mormon introducerade sig genom att hälla ut en väska med barnleksaker på sätet brevid Odesperaten.... Byte av flygplan i Salt Lake city där Odesperaten hamnade brevid ytterligare en barnfamilj men lyckligtvis undveks detta genom att pappan blivit separerad från sin familj och bytte plats med Odesperaten. Ibland har man tur!

På plats i Tampa vid 16.30, Pappas plan landar först 22:20 så Odesperaten försöker fördriva tiden på flygplatsen så gott det går. Flygplatsen stängde 19 och Odesperaten var ensam i terminalen tills planet landade. Nåväl, tur att man köpt en god bok.

När Far och son hade återförenats letade vi upp hyrbilsstället och styrde kosan mot hotellet. Vi fick en guldfärgad Toyota Camry, modell ny. Se bild nedan.

Efter en dryg timmes färd var vi framme vid hotellet och väckte troligtvis personalen vid disken. Men vi fick vårt rum och gick och la oss efter en snabb sondering av stranden som låg ett 20-tal meter från hotellrummet. (Det var lite mörkare när vi kom dit än vad bilden visar).

Utanför rummet hade vi en pool med tillhörande pensionärer.

På morgonen gick upp till frukosten som visade sig vara en buffe av scrambled eggs, stekta korvar, toast, rökt lax och annat. Rätt gott och mättande. Far & son bestämde sig för att ta en kort promenad på stranden men det blåste en del så vi åkte istället längre söderut för att hitta Sjökossor. Far fick ett väldigt sug efter att se dessa underliga varelser. Efter lite sökande hittade vi "Mote Aquarium" som verkade ha delfiner och liknande varelser och efter några minuter hittade vi ett till (?). Det fanns 2 ställen som hette "Mote Aquarium". Vi valde det största och köpte två biljetter som vi slapp visa (egentligen smet vi förbi kön eftersom pensionären som kollade biljetterna var oerhört långsam) men vi gick bet, där fanns inga sjökor. Det fanns en hel del fisk, hajar, rockor, maneter och jättebläckfiskar men inga sjökor.

Megasill

Lite nedslagna tog vi oss till det andra akvariet och hoppades på det bästa. Väl där tänkte vi att vi kunde nog använda biljetterna vi slapp använda på förra stället här. Men det var ingen som satt i biljettståndet utan det stod en skylt att man kunde visa biljetten för någon innanför så vi gick rakt in. Därinne var det inte nån som brydde sig om att kolla efter biljetter. Nåväl, vi hittade ett par sjökor! Mission accomplished! Vi kom precis när de fick mat så de tuggade glatt på lite sallad.

Sjöjungfru

Vi fick även chansen att se när de matade och tränade ett par delfiner på samma ställe. Mycket underhållande. Nu kände vi oss ganska hungriga så vi tog oss vidare till St Armands Circle där det verkade vara ett litet centrum med butiker och restauranger. Snabbt märkte att vi inte var de enda på vägen utan alla vägar verkade leda till St Armands Circle. Det var packat med bilar och det verkade inte finnas en chans att få en parkeringsplats i närheten. Far frågade Odesperaten om han trodde det skulle gå att få någon plats här varvid Odesperaten svarade "Vi ska ha bra tur om vi hittar en plats". Sagt och gjort så gjorde sig bilen parkerad brevid oss i kön redo att ge sig iväg och ge platsen till oss. Tur med andra ord. Vi hittade en italiensk restaurang som verkade bra där vi åt lunch. Odesperaten tog en Spaghetti Carbonara och far tog nåt annat. Efter en mättande lunch tog vi en tur runt rondellen för att se vad som fanns runt omkring när far snabbt insåg att bilnycklarna inte låg i fickan längre. Det var bara att ge sig tillbaks och försöka hitta dem och hoppas att ingen snott dem. Givetvis låg de under bordet på restaurangen. Tur det. Glada över att nycklarna var återfunna traskade vi ned till Lido Beach som ligger nära rondellen och hittade en snarlik strand med lika mycket blåst så vi åkte hemåt igen efter en kort promenad. Kvällen spenderade vi på rummet läsandes varsin bok. Vi provade på hotellets restaurang och kom fram till att maten var nog bättre nån annanstans.

Dagen efter hade vinden mojnat och molnen skingrats så efter frukost tog vi oss en lång promenad på stranden. En timme åt ena hållet och en timme tillbaks. Utan solskydd.. Odesperaten kände sig rätt bra efteråt men det visade sig snabbt att näsa, nacke och armar fått spö av solen. Typiskt. Nåväl, Far skulle förstås utmana havet med ett bad men han kom upp rätt snabbt.. Han uppskattade vattentemperaturen till runt 16 grader. Inget för Odesperaten. Han tog ett snabbt dopp i poolen istället. Resten av dagen var rätt lugn. På kvällen tog vi oss till St Armands Circle igen för lite mat. Vi hittade en fin restaurang med god mat och entusiastiska servitörer. De gillade att prata mycket om vad maten innehöll och blandade salladen vid bordet med stora gester. Vår servitör var dock av den tystare typen.

Efter maten tog vi en tur till Sarasota, en stad tvärs över vattnet. Första intrycket var en vacker och rätt snoffsig stad. Den har stora nya hus och en hamn med stora fina båtar men vid närmre inspektion dagen efter insåg vi att den var som alla andra städer i USA, fin på vissa ställen och väldig skitig på alla andra ställen. Vi hittade dock en intressant staty vid vattnet.

Intressant staty

Dagen efter var Odesperatens sista dag och eftersom vi planerat att det skulle vara molnigt vädret den dagen tog vi oss till Salvador Dali museet i S:t Petersburg. Maffigt, vackert och surrealistiskt som väntat. Odesperaten hade fått ett automatiserat samtal som lät honom veta att hans flyg hade blivit inställt och förflyttat till senare på kvällen så vi hade tid att ta en tur till Ybor city, en stadsdel av Tampa som är lite annorlunda. Det påminde lite om Orleans + en väldans massa pickup-trucks.

Ybor city

Vi käkade grekiskt där innan vi tog oss till flygplatsen. Väl på flygplatsen när far & son sagt adjö och Odesperaten checkat in sig själv och sitt baggage insåg Odesperaten att flyget på pappret stämde inte överens med informationen han fått tidigare. Personalen på delta informerade Odesperaten om att det var för att flyget han precis checkat in till inte avgår förrän dagen efter... Huh?? Inte alls 2 timmar senare som han fått information om utan dagen efter 8 på morgonen. Det var bara att snabbt ringa far och be honom vända och snällt fråga om Odesperaten fick sova en natt till på hotellet. Det gick bra. Vi somnade runt 21 och gick upp 03.30 morgonen efter för att hinna få Odesperaten till flyget i tid utan att far skulle komma för sent till konferensen i Miami. Far kom i tid till Miami och Odesperaten kom med flyget och givetvis hamnade han brevid en barnfamilj igen... Dock överlevde han och var hemma i lägenheten i Seattle vid 15 på eftermiddagen.

Dagarna efter här så har Odesperaten börjat ömsa skinn. Snart kommer han fram i en ny förbättrad version.