torsdag 18 mars 2010

Förtydligande...

Mitt förra något förtretade inlägg berodde på min hopplösa dag.

1. Vi hade ingen frukost imorse. Det blev en liiiten yoghurt och ett glas vatten. Frukosten brukar vara det största målet mat för Doktorn.

2. Jag var i labbet kl 7.50 imorse. För jag ville hinna klart till kl 13, då labbet skulle ut på lunch (betald av chefen) för att fira av en student som varit hos oss i 10 veckor. Men jag hittade inte mina myggor. Så jag fick planera om dagen och börja med min cell isolering.

3. Allt gick perfekt. Ända tills jag skulle göra en gradient. Den funkade inte! Det har aldrig hänt förr! Så jag gjorde om den. Med samma nedslående resultat.

4.Dock fick jag nu tag på nån som visste var myggorna var så jag kunde börja mina myggförsök. Min myggburk var full av myggor! Yes!

5. Men... var är hålet? Hallå!!!!! Har ni inte gjort ett hål i min burk?! "Haha, ojsan! Det måste vi missat". Fick en annan burk. Sög ut myggorna och vandrade ner i labbet. Vid det här laget är jag så hungrig att jag funderade på om myggor innehåller mycket näring och hur många myggor man skulle behöva äta på en dag för att klara sig. Halshögg hälften av myggorna och mosade andra hälften. Gjorde ytterligare en gradient (som funkade!). Den ska centrifugeras i 1,5 timmar!

6. Vid det här laget hade det blivit en diskussion om när vi skulle äta lunch, hungrig och uppretad insåg jag att jag inte skulle hinna komma tillbaka i tid för att mina myggor hade snurrat klart. Så jag fick helt enkelt masa mig iväg och köpa en soppa och en smörgås och äta lunch alldeles ensam vid mitt skrivbord.

7. Myggorna var klara och gradienterna hade gjort sitt jobb, men trots att alla gradienter är lite olika (jag försöker hitta den optimala gradienten) så hade jag i alla ungefär 40% av ursprungs mängden parasiter. Hur kan det bli så perfekt upprepningsbart när jag gör olika?

8. När de andra kom tillbaka från lunchen, så uppdagades det att inte bara hade den varat i över 2 timmar, de hade smält i sig pizza och glass och andra godsaker på Tutta Bella (en god resturang)!

Så jag kände att jag inte orkade göra fler labtimmar utan jag drog iväg Asiaten och Amerikanskan på skoprovning. Den enda som hittade nåt var Asiaten som hittade ett par somrigt gula klackar som skall matchas med en pastellig klänning eller slitna jeans. Amerikanskan och jag nöjde oss med strumpor. Vill inte riskera att bryta klacken eller foten i ett par skor köpta på den här dagen...

Nu blir det potatismos! Odesperaten vet bättre än att säga emot när jag har en särskild blimt i blicken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar