torsdag 10 september 2009

Brandalarm!

Precis när jag var på väg att krypa ner i sängen och vila mitt trötta jag, började det tjuta något förskräckligt! Jag stoppade fingrarna i öronen och ställde mig och glodde på brandlarmsdosan som sitter tre meter upp i taket. Hur ska jag få ner den så att det blir tyst så att jag kan sova? Odesperaten verkade veta hur man skulle göra. Han satte på sig jeans och sa med bestämd röst: "Nu ska vi ut härifrån! Brandalarmet testas inte kl 23 en torsdagskväll!" Hmm... det ligger något i det! Så jag hoppade i ett par jeans, tog våra pass och mina visum papper och sen tog vi trappan ner till lobbyn och gick ut genom entrédörren, där säkerhetsvakten stog och såg bister ut. "Ni kan gå in när brandkåren säger att det är säkert" var hans sträva svar på frågan: Vad händer? Brandkåren kom susande och gick med bestämda steg in i huset. Stora yxor i händerna på stora karlar. Kvar utanför stod vi och ett antal andra boende (verkar bara vara dom på de lägre våningsplanen som gått ut?) och väntade på deras dom. Brann det eller var det "falsklarm"? Jag greppar som vanligt inte alltid situationen, utan jag funderade på om dom skulle slå in vår dörr för att kolla att det inte brinner där. Odesperaten sa lugnt att de har nog bättre sätt att kolla om det brinner eller ej. Sant. Efter en liten stund kom alla stora brandmän uttravande igen och sa att kusten är klar. Gå och sov med er! Och det ska jag göra nu. God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar