fredag 10 juli 2009

Fredag, sol, oväntade pengar och gratis läsk

Ännu en fredag är kommen och med den kom solen! Det lovas 27 grader och sol hela helgen... Jag har blivit godkänd för att jobba i djurlabbet, om jag bär en ansiktsmask eftersom allergi finns i familjen. Jag har beställt en sån, kommer att se ut som en "riktig doktor" nu :) Jag har löst in min första check, mycket spännade att se kassörskans min när jag frågar "vad gör jag med den här om jag vill ha pengarna på mitt konto?". Jag fick lov att förklara att jag är svensk, vi har inte checkar liksom. Men det fixade sig och jag har nu 215 dollar extra på kontot. Och nej, det är inte min lön... bara ersättning för visum kostnader :)

Jag fick även reda på att Jones Soda company (våra grannar) delar ut gratis läsk på fredagarna runt kl 15. Så idag pinnade vi dit hela gänget och tog varsin läsk (inte Amélie dock, hon satt fast vid flow-maskinen, men jag var så snäll att jag tog med en till henne och ställde i kylen så att hon har nåt kallt och gott att klunka i sig när hon flow:at klart) och anmälde oss till lotteriet om 4 biljetter till nästa Seattle Sounders FC match. För er som inte har koll på fotbollslag med svenska hunkar i, så är det Fredde Ljungbergs nya lag. Han tjänar snuskigt mycket pengar här. Undrar var han bor? Och undrar om jag nånsin kommer att tjäna så mycket pengar på att göra det jag gör ;)

Ikväll visar Amoré (galen stavning tycker jag, alla inklusive ägaren säger Amore) Mama Mia. Den blir bra med en fet pasta, vitlöksbröd och vin och en glass och en cosmopolitan till. Jag måste ju anväda mina oväntade pengar till nåt, de kan ju bränna hål på min sparsamma budget annars :)

I helgen är det Viking-dagar uppe i Ballard! De bjussar på svenska pannkakor, laxgrill, vikingar och mjöd :) Jag bara måste dit och reka hur vikingar antas se ut i amerikaners ögon. Dessutom tänkte vi försöka hitta de skandinaviska affärerna som ska finnas där. Turkiskpeppar och knäckebröd skulle vara gott! Men det är inte slut med det. Fransmännen firar "Le Bastille" vid Seattle Center med pompa och ståt. Typiskt nordbor att bjuda på pannkakor när fransoserna badar i champange :D

Min odesperata hemmaman har äventyrat ordentligt idag. Det innehöll en barberare, en klippmaskin, en (o)desperat hemmaman med lejonman och 22 dollar. Resultatet? Redneck-varning! Fast med lite vax ser det ganska bra ut, om än lite kort runt öronen och nacken... Det roligaste är den vita randen som går runt huvudet :)

Mollie har fått sitt rosa halsband. Jag gjorde en överslagshandling efter att ha bjussat odesperaten på födelsdagsmiddag. Jag kikade in i en hälsoaffär för hundar och katter (japp, en riktig hälsoaffär för människans bästa vän och världsalltets härskare) och där hängde det. Alldeles rosa och metallic glänsande med en liten bjällra. Så nu har Mollie det på sig. Jag tror att jag måste skaffa ett riktigt husdjur snart. Jag kan inte gå och köpa presenter till mina nallebjörnar. Nån måtta får det vara! Kanske kan köpa presenter till labmössen? Fast det måste vara nåt som går att autoklavera och det tror jag inte att så många gnagarleksaker tål eller? ;P

En trevlig upptäckt gjorde jag när jag vandrade hemåt i solskenet idag. Jag hade glömt solbrillorna hemma, så jag kisade och vände bort huvudet från solen (och vägen) och då föll min blick på en liten oansenlig skylt på huset brevid SBRI. "Massageskola, elevbehandlingar erbjudes". Men vad trevligt tänkte jag och gjorde upp storstilade planer på budgetvänliga massager varje vecka under min vistelse här :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar