fredag 3 juli 2009

Tankar om USA..

Nu har vi varit här i lite mer än 2 veckor och detta är resultatet:

Jag förstår varför folk är så feta. Maten här är fantastiskt god. Och nu pratar jag inte om pizza o burgare och annat crap. Köttet är oooootrooooligt gott. Det verkar inte spela nån roll hur man kryddar det eller steker det. Det är iaf fruktansvärt gott! Samma med kyckling. För att inte tala om glassen..... mmmmmmmm... *dreggel*... Den är inte söt-sliskig som jag först trodde det skulle vara utan det är bara jättegott!! Hitills har vi käkat väldigt nyttigt; vi har bara käkat pizza och burgare 1 gång och mest har vi faktiskt käkat sallad. Nu när vi fick lägenheten lagar vi all mat hemma. Vi har inte haft speciellt mycket sås heller (gräddfilsås vid 1 tillfälle) utan massor med grönsaker och smaskigt kött. Sedan kommer vi till frukten... *dreggel*... Dyrt som uran men saftigt och gott som ingen annanstans. Vi har käkat massa fruktsallader. Mmmmmmmmmumsigt. Maten här är rätt dyr, men man får grymma rabatter om man fixar ett kort för butiken i fråga. Mest får man rabatt på vin. Ganska ofta 50% rabatt. Våra kvitton visar rabatter på 12%, 17%, 25%. Då kommer priserna ung ned till sverige-nivå.

Ok, det där avslutar matdelen. Nu resten: Byråkrati... De är som besatta av credit här. För att kunna köpa nåt måste man kollas upp i ett "credit history register". Naturligtvis har inte vi någon som helst kredithistoria. När folk i butiker osv får reda på det blir de helt ställda. Men som tur är går allt att fixa.. med deposition. På lägenheten har vi nu lagt 2 månadshyror som deposition. Inte pengar vi kan använda för hyra utan vi får tillbaks dem när vi flyttar. Samma med abbonemang osv. För att få köpa iPhone här måste jag lägga $500 i deposition (till AT&T) som jag får tillbaks efter 12mån. Jag frågade en säljare hur lång tid det tar att bygga upp credit.. "a couple of years"... Jag kommar få lägga mycket pengar på despositioner här...

Vi fixade bankkonton för ett par dagar sedan. Vi satt med en kille (Troy, grym snubbe) i 2.5 timmar... För att öppna 3 konton var. Han skrev våra namn och vår address 12 gånger..... ??? Deras datorsystem är uuråldriga. Allt måste skrivas in manuellt om och om och om igen. Våra 25 siffriga kontonummer var han tvungen att skriva in hur många gånger som helst. Jag fixade en telefon hit också. Bredbandstelefoni. Jag pratade med en kille i 45 minuter och han satte mig on hold 6 gånger. Vid ett tillfället frågade han tom "Where is Seattle?". Han hittade inte Seattle i datorn så vi fick ett Tacoma-nummer. Tacoma är en liten stad söder om Seattle. Jag fick dock allt jag behövde nästa dag så nu har vi en bredbandstelefon men inget bredband. Det kommer idag.

Dags att duscha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar